Hejsan !
Jag har sovit sonen gris i dag efter nattjobb och promenad.
Det blev god middag

20140421-232718.jpg

20140421-232741.jpg
Så mysigt att ha båda sina pojkar hemma igen.
Det blev en super sen kvällspromenad men skön. Lite luft och energi istället för att ligga i soffan och glo så jag trampade in 6km.
Nu ska jag sova, natti natt sov gott…

20140421-233038.jpg

Jag tänker köra en egen liten sötare utan socker
Utmaning . Häng på om du vill…

20140421-233332.jpg
Nä vad säger ni?
Nu kör vi SÖTARE UTAN SOCKER!
är du med Hashtag #sötareutansockermedNevergiveupjess på instagram.

Många skulle behöva äta mindre läsk, godis, glass och bakverk, som innehåller mycket socker men lite näring. Äter man mycket socker är det svårt att få plats med näringsrik mat som ger tillräckligt av vitaminer och mineraler, utan att man samtidigt får i sig mer energi än man gör av med. Särskilt söta drycker ökar risken för övervikt eftersom de ger mycket energi men ingen mättnadskänsla.
Vad är socker?
Socker är ett samlingsnamn för flera olika sockerarter. Sackaros, det vi i dagligt tal kallar socker, består av glukos och fruktos
Det finns inga positiva effekter på hälsan av att äta socker. Glukos däremot behövs för hjärnans funktion. Men eftersom kolhydrater i form av till exempel stärkelse som finns i potatis och bröd, kan brytas ner till glukos i kroppen finns inget behov av att äta socker.
Många skulle behöva dra ner på sockret från livsmedel som ger mycket energi men lite näring. Förutom i läsk, godis, glass, choklad och bakverk finns tillsatt socker i många produkter som man kanske inte tänker på som särskilt söta, som vissa fruktyoghurtar och flingor.
Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör högst 10 procent av energin från maten komma från tillsatt socker. Tillsatt socker är socker som inte finns naturligt i råvaran. För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 g tillsatt socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver.
Äter man mer socker än så är det svårt att få plats med näringsrik mat som ger tillräckligt av vitaminer och mineraler, utan att man samtidigt får i sig mer energi än man gör av med. Socker ökar också risken för karies.

Nu kör vi! #körbaraköörändainikaklet#sötareutansockermednevevergiveupjess